fbpx

Kimolan kanava – Uusi vesitie retkille

Kimolan kanava ennen

Kimolan kanava sijaitsee Päijänteeltä alkavan Kymijoen varrella Kouvolan ja Iitin rajalla Vierumäen tien ylittäessä kanavan. Kanavalla on jo yli 160 vuoden historia. Sen suunnitteluhan alkoi jo vuonna 1859.

Suunnittelusta toteutukseen tosin kesti hetken … Rakennustyöt aloitettiin 1962 ja kanava vihittiin käyttöön 1966. Todellinen käyttö alkoi vasta 1969 kun kaikki uittoon tarvittavat laitteet oli saatu asennettua.

Uusi kanava lyhensi vesimatkaa lähes 30 kilometriä, mutta ei veneiltä! Kanava rakennettiin vain uittoa varten. Ainoat ”huviveneilijät” olivat melojia, jotka saattoivat kantaa kanoottinsa tunnelin, sillan ja nippunostolaitteiden ohi.

Kanavan käyttö puutavarauitossa loppui vuonna 2002. Lopetusta oli harkittu jo pitkään. Olihan jo 1970/80 vuosikymmenten taitteen tienoilla tehty optimointisimulointeja kanavan korvaamiseksi kumipyörillä. Tiedän tämän, koska olin itse tekemässä niitä laskelmia Tehdaspuu Oy:n palveluksessa. Sulkemisen jälkeen lähes parikymmentä vuotta vesi on nyt seisonut kanavassa.

Uusi elämä Kimolan kanavalle

Pitkän esitys- ja päätösprosessin kautta kanava saa tänä vuonna uuden elämän. Vuonna 2018 heinäkuussa aloitettiin kunnostustyöt kanavan avaamiseksi veneilykäyttöön. Tavoitteena on matkailun kasvattaminen kanavan ylä- ja alapuolisilla alueilla, Heinolassa, Kouvolassa ja Iitissä.

Nyt kanava alkaa olla valmis, penkat on kunnostettu, pohja tarkastettu ja tyhjennetty uppotukeista uiton jäljiltä, tunneli laajennettu ja sulut ovat paikoillaan. Viimeistelytyöt ovat menossa. Jäiden lähdettyä keväällä tehdään kanavalla vielä tarvittavat testit ja tarkastukset. Kun kanava on todettu toimivaksi ja turvalliseksi on avajaisten aika.

Avajaisiin on “huhujen” mukaan tulossa laivoja ja veneitä Päijänteen alueelta ison eskaaderin verran. Joten tapahtumasta tulee hieno ja kokemisen arvoinen tilaisuus. Tämän hetken ajatuksissa avajaisten ajankohta on ennen juhannusta, kesäkuun alkupuolella.

Kanavan merkitys alueen matkailulle

Kimolan kanava tuo monia uusia mahdollisuuksia alueemme matkailun kehittämiseen. Itse kanava on jo nähtävyys ja kokemisen arvoinen paikka. Sulutuskorkeus, 12 metriä, on todella paljon. Kun tähän liitetään vielä 70 metriä pitkä tunneli sulutuksen välittömään läheisyyteen, kokemus on sellainen, jota muualta ei löydy! Mutta tämä ei tietenkään matkailijalle riitä varsinkaan aiheeksi toiseen vierailuun luonamme.

Uusia tuotteita pohditaan nyt monessa paikassa. Etsimme syitä ja tarinoita, miksi matkailija haluaa tulla tänne uudestaan ja uudestaan. Uskon, että niitä löytyy. Meillä on paljon alueeseen liittyviä hyviä tositarinoita, joiden ympärille voi rakentaa tuotteita.

Jättikanootilla tunneliin ja tarinoita

Kimolan kanavan tarinat

Yhden tarina-aiheen mainitakseni, Kustaa III:s kävi sotaretkellä Jaalassa keväällä 1790. Siihen liittyy myös koko Jaalan kylän tuhopoltto venäläisten kasakoiden toimesta. Kylällä on edelleen 1683 perustetun sotilasvirkatalon tila, joka oli vuonna 1790 Hämeen jalkaväkirykmentin lippumiehen, kersantti Arders Johan Wittingin, isännöimä. Nykyinen päätalo on 1800 luvun puolen välin tienoilta. Talon omistaja, Lions Club Jaala ry, on kunnostanut kiinteistön aktiiviseen käytöön. Joten tarinaa riittää …

Jättikanootilla tunneliin ja sulkuun

Retkeilytuotteena meillä Repovesikeskuksessa on rakentumassa mielenkiintoinen retki jättikanooteilla kokemaan tunneli, sulku ja alueen tarinoita. Päiväretkellä tarjotaan tarinoiden lisäksi myös jotain suuhun pantavaa. Kanavastahan meillä on jo kokemusta kanootti- ja kajakkiretkiltä. Pienkaluston kanssa ei kuitenkaan ole turvallista mennä sulkuun. Mutta turvallisilla jättikanooteillamme voimme kokea tunnelin sekä sulutuksen. Kanavan alueelle on tulossa ratkaisu myös pienkalustolle. Joten melontaretki avokanootilla tai kajakilla onnistuu myös ja meiltä saa tarvittavan kaluston sekä ohjeet.

Tulevista Kimolan kanavaan liittyvistä tuotteista kerromme lisää kevään aikana.

Kevättä odotellessa

Eero

Repovesikeskus